سفارش تبلیغ
صبا ویژن

فرآیند تولید دریچه منهول چدنی

تولید دریچه منهول چدنی فرآیندی طولانی و گسترده است. در این مقاله می توانید تمام مراحل ساخت این قطعه ضروری را کشف کنید.

در زیر هر خیابان شهری، کیلومترها تونل و چاله های سطحی وجود دارد. زهکش های طوفان، تونل های بخار، راهروهای شهری و بسیاری موارد دیگر در سطح زیرزمینی شهر اجرا می شوند و بخشی ضروری از زیرساخت های شهری هستند. برای رسیدن به این راهروها و تونل های زیر منهول شهر باید حفر شود. راه های دسترسی ضروری هستند تا کارگران بتوانند انواع مختلفی از وظایف تعمیر و نگهداری را انجام دهند مانند:

  • تمیز کردن
  • بازرسی ها
  • تعمیرات

شفت ها می توانند کم عمق یا 70 طبقه باشند. یکی از عمیق ترین شفت های جهان در شهر نیویورک است و برای دسترسی به تونل آبرسانی استفاده می شود .

منهول ها با درپوش منهول محافظت می شوند. این صفحات گرد که اغلب از چدن ساخته می‌شوند، در پیاده‌روها و خیابان‌ها فرو می‌روند تا اطمینان حاصل شود که صفحات روی سطح در منهول زیر نیفتند.

دریچه های منهول سفارشی در طیف وسیعی از اندازه های مختلف با حداقل قطر 22 اینچ و حداکثر 60 وجود دارد. این تا حد زیادی به منهولی که روی آن قرار می گیرند بستگی دارد. دریچه های منهول از چدن ساخته شده‌اند، زیرا باید سنگین باشند تا گاز متان در زیر محبوس بماند و اطمینان حاصل شود که نمی‌توان آنها را دستکاری کرد.

تاریخچه مختصر

از زمانی که بشر در حال ساختن شهرها بوده است، منهول ها وجود داشته اند. هنگامی که مردم شروع به زندگی در سکونتگاه های شهری بزرگ کردند، یک مشکل به سرعت آشکار شد. جایی برای دفع سطوح باورنکردنی زباله وجود نداشت. در ابتدا از رودخانه ها به عنوان فاضلاب روباز در کنار شهرها استفاده می شد. با این حال، این منجر به گسترش بیماری شد. رومی ها بودند که سیستم های فاضلاب زیرزمینی را ایجاد کردند. اینها توسط کارگران حفر شده، با آجر چیده شده و زباله ها جمع آوری شده است. نقاط دسترسی ساخته شده بود تا فاضلاب ها به طور منظم تمیز شوند و با پوشش های سنگی محافظت می شدند.

سیستم‌های مشابه در دنیای غرب بسیار دیرتر اتفاق افتاد و سیستم فاضلاب شیکاگو تا سال 1876 ساخته نشد. اولین پوشش‌های منهول در واقع برای تامین آب و گاز شهر مورد استفاده قرار گرفت و در قرن نوزدهم ایجاد شد.

چدن چگونه ایجاد می شود؟

همانطور که گفته شد دریچه منهول از چدن ساخته می شود. شایان ذکر است که آهن معمولاً به شکل خالص آن کشف نمی شود. در عوض، با ترکیبی از مواد اولیه مختلف مخلوط می شود. در واقع، تنها منبع آهن خالص شهاب سنگ ها هستند.

ترکیباتی که آهن را تشکیل می دهند به عنوان اکسیدهای آهن شناخته می شوند. آهن از سنگ هایی به نام سنگ معدن که در لایه های بیرونی زمین یافت می شود استخراج می شود. سپس سنگ معدن به انواع مختلف آهن تبدیل می شود. با این حال، برای انجام این کار، باید با استفاده از کوره بلند پردازش شود. در اینجا چدن ایجاد می شود.

آهن خام به دلیل شکننده بودن کاملاً کاربرد زیادی ندارد. با این حال، می توان آن را با فلزات دیگر آلیاژ کرد و چدن از این طریق ساخته می شود. برای تشکیل چدن، آهن خام باید دوباره ذوب شود و با مقادیر زیادی ضایعات آهن مخلوط شود. در برخی موارد فولاد نیز شامل خواهد شد.

پس از حذف آلاینده ها، آهن ریخته گری می شود. آهن در قالب ریخته می شود تا شکل بگیرد. بسته به نیاز فرآیند تولید، قالب ها می توانند مصرف شوند یا غیر قابل گسترش باشند. علاوه بر این، آهن یا با استفاده از نیروی گرانشی یا با ایجاد خلاء مصنوعی ریخته می شود.

هنگامی که قالب با جزئیات کمی پیچیده تر است، فرآیند ریختن بسیار مهم می شود.

وقتی آهن ریخته شد، جامد می شود. اگر روش نادرست تکمیل شود، انجماد کار نخواهد کرد. در این مرحله فلز تبدیل به قراضه می شود و کل فرآیند باید از ابتدا شروع شود. منحنی خنک کننده باید به دقت کنترل شود و می تواند تفاوت بین یک محصول نهایی با کیفیت بالا یا پایین باشد. اگر چدن به طور ناهموار خنک شود، چدن همیشه کیفیت پایینی خواهد داشت. مسائل دیگر شامل آلودگی فلز یا مسائل مربوط به سیالیت است. بسیاری از تولیدکنندگان بر این باورند که ایجاد چدن چیزی شبیه به هنر است و تکمیل آن دشوار است.

 

مطالب پیشنهادی:

آیا رنگ مخازن آب پلاستیکی مهم است؟

آیا مخزن ذخیره سازی آب باعث گرم شدن آب شما می شود؟

 

دریچه منهول چدنی چگونه ایجاد می شود؟

روکش منهول همیشه در کارخانه های بزرگی که به نام ریخته گری معروف هستند ساخته می شود . آهن قراضه وارد کارخانه ریخته گری می شود و در آنجا آلیاژ شده و ذوب می شود. در کل پنج مرحله در فرآیند تولید وجود دارد.

ساختن الگو

الگوهای منهول ها را می توان از چوب حک کرد یا ممکن است از آلومینیوم ماشین کاری شود. به دلیل دوام بالاتر، مدل های آلومینیومی معمولاً برای تولیدات بزرگتر استفاده می شوند. الگوها همیشه کمی بزرگتر از منهول تمام شده هستند و این امکان انقباض را فراهم می کند. دو الگو برای بالا و پایین منهول مورد نیاز خواهد بود. معمولاً قسمت بالایی طرحی تزئینی دارد، اما اغلب یک الگوی وافل معمولی یا دایره متحدالمرکز است. قبل از دهه 50، طرح ها اغلب خلاقانه تر و در واقع پیچیده تر بودند.

نیمه پایینی قالب می تواند کاملا صاف باشد. از طرف دیگر، می تواند یک الگوی وب سه بعدی داشته باشد. این باعث می‌شود که سطح استحکام بیشتری وجود داشته باشد، اما به این معنا نیست که پوشش آنقدر سنگین است که جابجایی آن دشوار است.

آماده سازی قالب

مدهای ماسه ای با قرار دادن دو نیمه منهول در جعبه هایی به نام فلاسک ایجاد می شوند. ماسه سبز در بسته بندی محکم بسته بندی می شود تا قالب ایجاد شود. قالب بالایی دارای سوراخ هایی است که به نام اسپرو یا رایزر شناخته می شوند. آهن مذاب از طریق آنها ریخته می شود و گازها نیز از طریق همان سوراخ ها از قالب خارج می شوند.

دریچه ها را می توان با قرار دادن یک تکه چوب در فلاسک به صورت عمودی و سپس برداشتن آن پس از بسته شدن شن ایجاد کرد. معمولاً رایزر مستقیماً به قالب منتهی نمی شود. دونده ها همچنین اطمینان حاصل می کنند که فضای خالی در ریخته گری نهایی ایجاد نمی شود. پس از برداشتن الگوها، فلاسک ها تصاویر توخالی برای هر دو قسمت درب منهول هستند.

سپس آنها در یک قاب فلزی بزرگ که به عنوان فلاسک درگ شناخته می شود، مونتاژ می شوند.

پاک کردن و ذوب شدن

برای ذوب ضایعات فولادی در ریخته گری می توان از انواع مختلف کوره ها استفاده کرد. به طور معمول، برای ایجاد یک قاب منهول و ذوب پوشش در حدود 2700 درجه فارنهایت رخ می دهد. پس از اتمام این مرحله، فلزات آلیاژی اضافه خواهند شد. این یک محصول زائد ایجاد می کند که تا بالا شناور می شود و می تواند به راحتی از آهن مذاب جدا شود. سپس کارگران یک ریخته‌گری ملاقه‌ای را می‌چرخانند که آهن در آن جمع‌آوری می‌شود و آهن در قالب ماسه جدید می‌ریزد.

از آنجایی که دمای آهن مذاب بالاتر از مواد آلی موجود در ماسه های سبز است، هیچ اکسیژنی در قالب وجود ندارد. کارگران همچنین باید اطمینان حاصل کنند که گازهایی که می تواند باعث حباب زدن شود و در نهایت به این معنی باشد که پوشش منهول باید دور ریخته نشود، به دام نمی افتند.

فرآیند خنک سازی

معمولاً بیش از یک ساعت و نیم طول می کشد تا فلز خنک شود. سپس می توان آن را جدا کرد و خنک شدن کامل در طول یک روز اتفاق می افتد. ریخته گری های بزرگتر با استفاده از رنده های ارتعاشی شن ها را تکان می دهند. سطوح انبوهی از شن را می توان تولید کرد، بنابراین یک سیکلون برای حذف هر چیزی که قابل استفاده مجدد نیست و خلاص شدن از شر افتادگی فلز استفاده می شود.

تکمیل محصول

تکمیل می تواند بخش بزرگی از فرآیند تولید محصولات چدنی باشد. با این حال، خوشبختانه با پوشش منهول چدنی، همه چیز به طور قابل توجهی ساده تر است. به طور معمول، تمام چیزی که مورد نیاز است حذف گیت ها، رانرها و رایزرها است. کانال های مورد استفاده برای ریختن آهن مذاب در نهایت به استالاگمیت های ریز روی پوشش نهایی تبدیل می شوند.

هنگامی که این کار کامل شد، سطح شات بلاست می شود و سپس سطوح بلبرینگ ماشین کاری می شوند. این اطمینان حاصل می کند که پوشش به زیبایی در قاب قرار می گیرد. قاب و دریچه منهول باید مانند یک دست در دستکش قرار گیرد.

بررسی های کیفیت

آخرین بخش فرآیند اطمینان از مطابقت محصول نهایی با سطح کیفیت مناسب است. این قبل و بعد از اتمام فرآیند خنک‌سازی نهایی اتفاق می‌افتد. استحکام و انعطاف پذیری باید با دقت در نظر گرفته شود. چدن داکت قبل از اینکه در نهایت به تکه تکه شود باید تا 2 درصد کشیدگی را تحمل کند. به دلیل اهمیت آنها در محافظت از افراد در دریچه منهول های خیابان، آزمایش های دقیق تری نسبت به سایر محصولات انجام می شود.

روند تولید در آینده چگونه می تواند باشد؟

در نهایت، با ادامه پیشرفت فناوری، ممکن است در مورد احتمالات آینده برای تولید دریچه منهول کنجکاو باشید. با این حال، پول هوشمند نشان می دهد که این روند چندان تغییر نخواهد کرد. اگرچه، ممکن است ماشین آلات اتوماتیک به بخش کلیدی عنصر تولید تبدیل شوند. علاوه بر این، ممکن است به نقطه ای برسیم که مدل را بتوان تنها در چند دقیقه برش داد. در حال حاضر این یک فرآیند کاملاً عملی است، اما به زودی می‌تواند تغییر کند و طرح‌های پیچیده‌تری که به عنوان بخشی از خیابان‌های شهر ما باورنکردنی به نظر می‌رسند، بازگردانده شوند.